måndag 18 november 2013

Reflektioner

Idag behöver jag stanna upp och reflektera. Det känns som om allt går fort just nu, så fort att det är lite svårt att hänga med i svängarna ibland.

Pausa - tänka - landa - andas

Igår kväll skrev jag följande på Facebook:
"Det är lätt att bli uppslukad. 
Vecka 4 av kursen startar och jag känner fortfarande glädje och lust! 
Inspirationen och lusten att utvecklas och utmana mig själv är på topp"

Det är verkligen så jag känner inför Digiskol. Idag när vi hade arbetslagsmöte kommenterade mina kollegor att det här var bra för mig, de har sett en ny glöd i mina ögon. "Du behöver ha lite utmaning för att må bra." Jag insåg att det delvis stämmer. Jag trivs inte när det bara är "vardag" i tillvaron och man (läs jag) fortsätter i samma gamla lunk, samma spår. Visst det är tryggt att göra så och jag respekterar de som vill ha det så, men jag behöver få input, inspiration, jag behöver utmana mig själv och tänja mina gränser och göra saker som ligger lite utanför min comfortzone. Det som är så bra med Digiskol är att man deltar utifrån var man befinner sig, man sätter sina egna mål, man får ett större kollegium med fler möjligheter till samarbete, till möjligheter att lära nytt och att hitta någon som kan vara intresserad av vad jag gör. Jag börjar även märka att kollegor på skolan blir nyfikna på vad gör och vill se och diskutera. En till sak som är så bra med att allt är öppet är ju att man lätt kan använda Digiskol i vardagen.

Jag vet inte om min familj håller med mig i all min positivism. De kanske har fått en gladare mamma/ fru här hemma men samtidigt en mer upptagen mamma/ fru. Därav nödvändigheten att stanna upp lite och inte bara rusa vidare.

Ett exempel på hur Digiskolvärlden och skolvardagen blandas med varandra är från idag. Jag träffar min klass varje morgon och varje eftermiddag. På eftermiddagen utvärderar vi dagen som varit och på fredagen hur veckan varit. Någon gång mellan lunch och dagens slut började min hjärna undermedvetet börja fundera över vad dagens utvärderingsfråga skulle handla om. Förra veckan diskuterade hela personalgruppn på skolan kring detta och vi bestämde oss för att alla skulle komma på frågor som handlar om hur man använder sin tid och hur man får ut så mycket som möjligt av den. Där, just i den tanken råkade jag kolla av Twitter och såg denna tweet: "Om skoldagen är ett spel, vad innebär det att nå den högsta leveln." hos Johan Falk. Det blev sedan min utvärderingsfråga idag med mina elever. En del elever behövde lite hjälp i tanken, t.ex. med att högsta leveln är 10, vilken level har du klarat av idag och hur ska du komma vidare till level 10?. Efter lite skratt och diskussion om huruvida man kunde hacka sig vidare till level 10 direkt eller inte och om det hjälpte att vara en gamer för att nå längre kunde alla utvärdera sin dag. Självklart såg alla utvärderingar olika ut och alla befann sig på olika nivå i sitt tänk, men alla hade mycket kloka tankar. Några behövde jag få ytterligare förklaring i hur de tänkte eller menade och fick den muntligt. Eftersom jag blev nöjd med elevernas utvärdering delade jag den med mitt arbetslag och fick igång en diskussion om fler alternativ till detta. Vi kom på att jämföra med olika snabba fordon, med en klocka, göra diagram och vi ska fylla på med mer. Känner mig glad och tacksam över att kunna hitta idéer att använda i vardagen. Jag måste komma ihåg att knyta an till dagens utvärdering vid planeringen av morgondagen. Hur ska du göra idag för att levla upp? Vilka strategier ska du ta till för att klara det?

Den här veckans öppna uppgift handlar om att identifiera ett skolutvecklingsområde. Med tanke på att jag behöver stanna upp och reflektera och andas känner jag att min uppgift för vecka fyra blir att försöka sprida det jag hittills har fått till mig inom digiskol och att dela det med mina kollegor på skolan. I alla fall börja dela det med dem och att prata med min chef för att få det sanktionerat även hos honom. Jag känner att det kan leda till skolutveckling hos oss på skolan, det kommer även bli utvecklande för mig personligen och det passar även väl in i vår IT-plan att jag ska hitta nya vägar inom IKT och att dela detta inom kollegiet. Vad sägs om detta som en egen variant av den öppna uppgiften under vecka 4. Har egentligen redan börjat lite med den när jag visade mitt första sparkoltest utan ljud för en svensklärarkollega, hon blev eld och lågor och "krävde" att jag ska via under något möte. Jag blev så glad.

/AnnA

2 kommentarer:

  1. Tycker att det är väldigt roligt att följa dig både på Twitter och här. Har klurat ut hur man lägger till bloggar i blogglisten och nu finns du där. Ser nu att jag vill ha en sån där twitterruta som du har, men det får bli en annan gång!
    Linda

    SvaraRadera
  2. Tack Linda! Så glad jag blir. Twitterrutan var inte så svårt att få dit, jag lade till en widget och lade in mina twitterkontouppgifter och vips så var den på plats. Det fixar du med om du lyckats få till en blogglista.
    /AnnA

    SvaraRadera